2010

Hur ska jag lyckas sammanfatta detta året? Här är iaf lite av det!
Det var ett bra år, och det hände väldigt mycket :) 2010 slutade bra med världens konstigaste nyårsfirande på Sicilien och att Emil var här och 2011 verkar börja bra med eftersom mamma och pappa kommer och hälsar på imorgon. Det ska bli kul att se dom efter 4 månader!


Januari/februari/mars

januari februari börjar året..
För ganska exakt ett år sedan nu åkte jag tillsammans med några av mina bästa kompisar och så hyrde vi en stuga i Branäs. Det var så kallt så jag tog inte ens med mig mina skidor.
Jullovet tog slut och det blev dags för SP2NA att bada isvak.
Jag var mitt uppe i  att ta dykarcertifikat så jag spenderade väldigt mycket tid på badhuset.
Blev i samma veva väldigt sjuk. Men innan jag gick till doktorn så hann jag med att åka till Hafjell och åka skidor, eller jag åkte inte så mycket skidor låg mest på vandrarhemmet i feber och spydde men sista dagen tvingade jag ut jag ut mig själv i backen. Ångrade hela den resan!
Efter två veckor gick jag till doktorn och det visade sig då att jag hade körtelfeber. Bara för att levervärdena hade ändrat sig pyttelite fick jag inte göra någonting. Var jätte rädd att jag inte skulle kunna åka skidor när vi skulle till Italien men det hann bli bra innan som tur var. Så på sportlovet åkte jag mamma,pappa,håkan,henrik & Birgitta till Bormio. En vecka som jag väldigt gärna skulle vilja göra om!
I julklappt hade jag fått biljetter till Kents konsert i Oslo. Så jag och Håkan åkte dit, Konserten var hur bra som helst!!! Jag älskar kent!
/tinymce/themes/advanced/langs/sv.js" alt="" /> p://malius.blogg.se/images/2010/24828_10150155542575274_699280273_11667532_5219593_n_123642391.jpg" alt="" />
Vi fick påsklov och påsken firade vi hemma på sandstaberg. Jag och pappa gjorde världens godaste påskfrukost!
Folk började fylla 18. Och under lovet hade Marta 18-års fest så jag och mina två bästa kompisar Lisa och Britta gjorde oss iordning innan. :)
Jag började umgås mer och mer med Agnes. Hon kom liksom tillbaka , vilket jag är så glad över!
April/maj/juni

I April fyllde pappa år så då åkte hela familjen Spanien även Ellen var med. Vi hyrde ett hus där och så firade vi pappa! Det var en väldigt bra resa då det var längesedan hela familjen åkte och att Ellen var med , de senaste åren har det bara varit jag, mamma och pappa.

I maj började jag vara med och träna basket igen lite då och då. Hade lite tankar om att jag ville spela basket i Italien, men så blev det ju inte riktigt. Men jag och Agnes åkte till Göteborg för att kolla på basketfestivalen. Det var kul även om vi inte spelade. Men vi bodde på en skola i ett av omklädninsrummen och det kändes som om vi var på cup också fast utan den jobbiga biten, att spela ;)
Jag var på konstiga men roliga fester!
Klassen åkte ut i skogen på indianläger. Vi sköt pilbåge, klättrade, vandrade, paddlade massa kajak och frös asmycket! Men det var kul och jag saknar klassen!
Anna fyllde 18 så hon hade 18-årsfest som var väldigt lyckat!
Det blev dags för uppdyk på smögen. Så hela dykgruppen åkte dit över en helg. Jag klarade det och fick mitt dykarcertifikat! Sjukt nöjd över att jag lyckades och särskilt mycket med att jag fick till masktömningen som jag blev så arg över att jag inte fixade först. Men nu har jag det :)
Jag hade panik över att jag ännu inte lyckats få något sommarjobb, jag ville så gärna ha egna fickpengar under mitt utbytesår. Av en slump fick jag tillslut två jobb. Jag fick jobb på tidningstjänst hela sommaren och halvtid på kocki kiosken. Och efter att kollat mailen och brevlådan som en galning i snart ett halvår fick jag äntligen besked om min placering i Italien.I mitten på maj fick jag reda på min värdfamilj och vart jag skulle i Italien. Det blev Sicilien hemma hos familjen Garofalo/Costa. Jag var hur nöjd som helst med min placering!
Det blev allt närmare till sommaren och min kusin Karin tog studenten. Så jag och Pappa åkte ner till Malmö.
Tillslut tog skolan slut och jag gjorde min sista dag i Sp2Na, började inse lite att jag faktiskt skulle till Italien. Skolan slutade och vi fick sommarlov!
Jag,Hedda & Felicia på skolavslutningen.
Jag började jobba direkt efter att skolan slutade så söndag till måndag morgon gjorde jag första dag på mitt nya jobb, tidningstjänst. Jag gick upp varje dag i i 4 veckor klockan kvart i tre, satte mig på moppen in till stan och började sedan packa min cykel med tidningar innan jag cyklade iväg. Det var rena mardrömmen! Jag hade världens nyckelknippa och en bok som jag följde där det stod vem som skulle ha vilken tidning vilken dag osv. Jag hade bara höghus som jag sprang upp och ner i varje morgon och en cykel med tre växlar som vägde flera ton. Lördagar till söndagar var bästa dagen i 4 veckor för då kom det ingen tidning! Jobbade även lite då och då på kocki men det var inte förrän i juli jag började på allvar.
Mormor och morfar firade guldbröllop, alltså 50 år tillsammans. Det var samma dag som midsommarafton och och vi firade hemma på sandstaberg och även Agnes var med.
På kvällen firade vi midsommar ute i Mangskog och det var väldigt kul men slutade inte lika kul.
Juli/augusti
Juli och Augusti var de roligaste månaderna!
Jag åkte upp till borlänge en vecka för att jobba på peace & love!
Även Alicia var med!
Jag kom hem ifrån Borlänge och sade upp mig på tidningstjänst då det inte funkade att komma hem halv sju sova någon timme och sedan börja igen vid nio, jag orkade inget annat och ville bara sova så fort jag fick chansen. Började jobba mer på kocki och tog alla extra tider som fanns. Trivdes väldigt bra. Även VF gjorde ett reportage om kiosken som ni kan läsa här.

http://www.vf.se/nyheter/arvika/k-som-i-kocki
Vi firade Britta och Lisa fyllde som fyllt 18 år!
Jag gick på arvikafestivalen. Sedan hade jag och Britta våran avskedsfest eftersom vi båda skulle åka iväg. Det var bästa kvällen då alla mina kompisar var på plats!
Snodde collaget a dig Bribb  :)
Jag fyllde 18 år den 25 juli!
Jag fick börja gå på krogen och det var det roligaste jag visste i två månader.
Jag beställde min första margerita.
I början på augusti åkte jag och Håkan till västkusten tillsammans med hans syskon. Vi fiskade krabba, och inte med klädnypa och en mussla utan med nät. Det var jätte dåligt väder, blåste och regnade. Så som svensk sommar ska vara!
Felicia blev 18 så vi firade med att gå på glada ankan. Även Louise blev 18 och det firades i Ölme :)
Skolan började för mina kompisar som vanligt men jag hade fortfarande 1 månads sommarlov. Så jag jobbade och åkte sedan ner till Malmö en vecka för att hinna träffa mina släktingar och säga hej då innan jag skulle åka iväg.

September/oktober

Vi hade en sista utekväll med tjejorna i Karlstad innan jag skulle åka iväg.


Det blev dags att säga hej då till alla komp
isarna, vilket var otroligt sorgligt!




Sista månaden hemma var rolig men jag väntade hela tiden och ville så gärna bara åka iväg och mitt utbytesår skulle börja!
Det var egentligen inte förrän kvällen före planet skulle gå som jag insåg att det var dags. Väskan var färdig packad och jag hade sagt hej då till alla. Det var hemsk och jag var inte alls lika sugen på att åka iväg.
Den 11 september åkte hela familjen till arlanda. Det var så sorgligt. Jag grät så himla mycket!



Väl uppe i luften slutade jag gråta och började se fram emot att träffa familjen. Och på flygplatsen i Palermo stod hela familjen min nya familj med en skylt och de var alla så snälla. Men i mitt huvud fanns just då bara förvirring, det var så konstigt att sagt hej då till min gamla familj och där stod nu ett gäng med människor jag aldrig sett förut och som jag skulle bo ihop med.
Jag minns första mötet och middagen med dom. De tog mina väskor och så hoppade vi in i bilen för att åka och äta. De åkte bil utan bilbälte och skrattade lite när jag krånglade på mig bilbältet. På restaurangen visades fotboll och alla var som galna varje gång det blev mål och vi åt pizza. Och jag kunde knappt prata med min värdmamma utan min värdbrorsa fick översätta allt i princip. Det hela var bara så konstigt!

Första tiden var ganska turbulent eftersom allt var nytt för mig, och det var så frustrerande att inte förstå eller uttrycka sig! Jag förstod inte alls vad jag gjorde här, jag måste vara ett pucko som valt detta. Jag gick i skolan men trivdes aldrig riktigt bra, gick mest dit för att jag var tvungen.

Jag blev kompis med Karoline! :) Jag,Enzo och Karoline åkte till stranden i Oktober!


Vi gick på fotboll. Min första serie A match. Bologna-palermo. Det var galet!

Jag lagade svensk mat åt min värdfamilj.

November/December

Vi hade några dagars ledighet eftersom det var alla helgons dag. Jag och Karoline passade då på att se på lite sevärdheter i Palermo.




Jag bytte i slutet på nobember skola. Måste vara den första utbytesstudenten som frivilligt byter skola, men det gick inte längre. Det visade sig vara ett mycket bra byte, då jag hamnade i en underbar klass!
De hade överaskningsfest för mig och jag kände mig verkligen välkommen.Jag och Enzo gjorde en jätte fin julkrubba och pyntade granen redan till den8 december, snacka om tidigt!Jag lärde känna Ilaria och hängde med henne och hennes kompisar i Marineo.Vi åkte skridskor.

Vi blev bjudna på bröllop. Giuseppe & Rosalba gifte sig!



Hela december hade vi massa spelkvällar och åt massa pizza som man alltid gör kring juletid. Vi spelade bingo och olika kortspel med sicilanska kort. Träffade Karoline i Palermo för julshopping. Det var så fint med all julbelysning. Julafton kom och det firade vi hemma hos Dalila. Annan dag jul var jag hos min kompis Aurelia och hennes familj.

Den 29 december mötte jag och Enzo upp Emil på tågstationen här i Palermo. Han var här i 4 dagar och vi hann med ganska mycket på dom. Vi var i Palermo, hälsade på Karoline i Casteldacchia och red på hästar och på kvällen firade vi att hon fyllt år, emil fyllde år och vi firade nyårsafton , åt massa mat och var runt här i Misilmeri.





Tack & hej 2010!



Kommentarer
Postat av: Mamma

Händelserikt år du!

2011-01-10 @ 15:30:37
Postat av: Puk

Rolig sammanfattning av 2010! Läser din blogg, hoppas du har de bra!

2011-01-25 @ 18:54:20
URL: http://rebeccamoberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0