Pronto ?

Brukar inte svara i telefonen när jag är själv hemma men idag har jag svarat i telefonen två gånger!! Haha, ni kanske inte tycker det är någon stor grej att svara i telefon men att prata italienska på telefon är svårt, tro mig! Men iaf  Påven var på besök här i söndags och all trafik inne i Palermo stängdes av och det var hur mycket folk som helst. Ännu rörigare än vanligt.. Skolorna i Palermo var stängda under lördagen så jag fick vara ledig hela helgen. Grazie il papa!
Idag är det 33 grader varmt men inte alls soligt. det är vindar ifrån Afrika som drar med sig värme och sand. Så om man kollar på bilarna kan man se lite sand. men 33 grader och jeans är en hemsk kombination. Just nu händer inte så mycket alla mina kompisar pluggar och jag väntar på att dom ska bli klara så att vi kan gå till gymmet, så jag tänkte passa på att blogga lite :)
Simone fyllde 20 år i tisdags så då blev det middag hemma med hela familjen och sedan åkte vi till Palermo för att möta upp Simone och Rosys kompisar vid champangerian. Det är jätte mysigt ställe med massa restauranger och barer. Jag blir alltid lika glad när jag tänker på hur vädret är hemma i Sverige när jag själv här utan problem går barbent och att ni där hemma har fått dra fram halsdukarna... ;)
Fick inte nog av korpen i sverige, Så jag hängde med kompisar ifrån klassen och spelade fotboll en eftermiddag. Slutade med grym träningsvärk och en gigantisk fläskläpp. Men det var det värt, JAG GJORDE ETT MÅL!
Altavilla
I söndags åkte jag, Karoline & Enzo till stranden. Jag och Karoline badade jätte mycket , men Enzo var inte i en enda gång! haha, han tycker det är för kallt att bada nu. Jag vet inte exakt hur varmt det är men över 20 grader iaf, det är inte alls så att man måste kämpa sig i.
Karoline :)
På eftermiddagen åkte vi för att äta hemma hos Dalila. Och då hittade vi världens sötaste kattunge. Jag har aldrig sett en så liten förut! Den låg där helt själv i rabatten. Jag vill så gärna ha den där katten! Jag älskar katter och den kommer dö där utan mig... :(
Vi åkte även upp i bergen till en liten by emd 100 invånare för att där finns en skog. Eller ja skog & skog det var inte riktigt som en svensk skog, mer som en upptrampad park. Det roliga var att när man kom in i skogen var det jätte mycket folk! Jätte många familjer satt där inne och grillade och hade picknick. Det är tydligen ett populärt ställe att åka och ha picknick på. Sen går det lösa kossor i staden så det är jätte mycket kobajs i staden.
6437_n_110717560.jpg" alt="" />
Dalila och hennes son Christoffer.
Jag, Rossella & Enzo.
Även fast det känns som en evighet sedan jag lämnade Sverige har det snart redan gått en månad! tiden går snabbt ! Språket är svårt , men jag har bara varit här i 3 veckor! Får ingen extra undervisning i italienska vilket är dåligt eftersom jag verkligen skulle behöva det. Men efter att jag pratat med Rossella om det så ringde hon en kompis som är lärare i Italienska så imorron eftermiddag ska jag träffa henne och så ska hon försöka lära mig lite användbara saker :) Men jag har äntligen börjat höra lite skillnad mellan Sicilanska och Italienska! Sicilianska låter lite mer arabiskt, som en blandning av allt. Jag kan oftast göra mig förstådd på Italienska, blandar lite engelska och italienska. Men att försöka förstå skämten är ju hopplöst! Och jag känner mig så himla bortkommen när alla skrattar och jag får flina med men inte fattar ett dugg. Det är inte alls kul. Men jag får bara hoppas att det blir bättre :)

Kommentarer
Postat av: Mamma

Du- så kallt är det inte! Vi har inte halsduk och det är inte is på sjön än. Så det så!

2010-10-05 @ 21:55:01
Postat av: Anonym

asssso malla! blev så glad när du skrev korpen<3 du har det bra, det ser jag:)

2010-10-05 @ 23:23:17
Postat av: victoria

hahaha, oj, vad jag inte blev förvånad över att du vill ta hand om katten! malingej ;d

2010-10-14 @ 22:20:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0