Det är konstigt att gå i skolan på lördagar men kanske ännu konstigare att det alltid är fint väder här..

Idag är det en vecka sedan jag lämnade Sverige. Allt har känts väldigt bra, särskilt min värdfamilj! Jag förstår språket bättre och bättre även fast det är svårt eftersom dom pratar så fort men om några månader ska det nog inte vara några problem. Även fast jag just nu känner mig väldigt låst vad det gäller språket..
Skolan började i torsdags och jag har nu gått 3 dagar. Skolan är det som jag tycker sämst om här. Jag har verkligen fått de tyngsta ämnena. Jag läser filosofi,historia, engelska, konst historia, natur kunskap ( sciente della terra), italienska, latin, idrott, matte och kemi. Nån slags blandning mellan samhälle och natur med fokus på matte. Matte lektionerna går till så att läraren väljer ut en elev som står framme vid griffeltavlan och ska räkna ut tal. Det är inga genomgångar, utan läraren bara rättar eleven när den skriver fel. Utan genomgång ska jag fatta hur man räknar ut logaritmer som vi sedan ska ha ett prov på. Jag förstår inte ens min matte lärare i Sverige och nu förväntas det att alla ska veta hur man räknar logaritmer utan ens en genomgång först?
Jag vet att jag inte är här för att lära mig logaritmer utan för att lära mig italienska och uppleva Italien så jag borde inte bry mig. Men det är fruktansvärt frustrerande att inte förstå! Men som tur är, eller det är både bra och dåligt eftersom jag trivs i klassen är att jag ska flytta ner en klass. Alltså till 4:an. Jag tror att det blir bättre eftersom det är enklare och i 4:an har man inte ett slutprov som man måste plugga inför hela året. Så det är ju lite tråkigt att jag inte kommer vara med om att ta studenten i Italien som jag hade hoppats på. Men som tur är blir det nog inte värre än så här. Med tiden kommer jag lära känna mer folk och språket kommer jag snart att förstå och prata bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0