Domenica

Söndagar i Italien är ungefär lika roligt som långfredagen i Sverige. Allt är stängt, inte ens gymmet är öppet en söndag här. På söndagar är det fotboll som gäller. Ska förmodligen och kolla på fotboll nästa söndag när palermo spelar på "La favorita" som stadion heter här :) Eftersom alla andra älskar fotboll så får väl jag också ta och ge det en chans. Men idag har jag i alla fall all tid i världen att blogga :) Sitter just nu ute på balkongen och solar!

Jag har varit i Italien i 2 veckor nu och jag trivs bättre och bättre. Jag vet inte vart jag ska börja, jag har så mycket att berätta! Jag har under veckan bytt klass, fick flytta ner en årskurs. Eftersom det var för svårt för mig i avgångsklassen och inte roligt heller eftersom dom pluggar inför ett slutprov hela året. Om blir man inte godkänd får man gå om ett år, skolan i Italien är hård. Jag trivs bra i klassen MEN jag kom sist in i och då fanns bara en plats ledig, längst fram. I italien sitter man på samma plats med samma person hela läsåret i samma klassrum. Tjejen som jag sitter brevid är som klister och alldeles för snäll. Hon vill hålla min hand när vi gå runt på skolan. Så så fort det är rast smiter jag till dom andra. Juste förutom toapper saknar skolan duschar. Blev väldigt förvånad när jag upptäckte att omklädningsrummet saknar duchar. Och det känns fantastiskt fräscht att efter att i ha sprungit runt nästan 30 graders värme och sedan inte duscha. Och sen på 5 minuter byta om till sina vanliga kläder och hinna tillbaka till klassrummet.
Gaspare & Jag
Monia & Jag
mage" src="https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/599092/images/2010/p1020300_109279980.jpg" alt="" />
Jag vet inte vad det heter på svenska. Men det är något som katoliker gör flera gånger per år. Man vandrar igenom staden med ljus och sjunger. Sen avslutas allt med fyrverkeri. Kändes lite som lucia.
I fredags efter skolan åkte jag till grannstaden för att träffa Karoline en norsk tjej ifrån Oslo som är hur trevlig som helst! Det var så skönt att få prata svenska och inte behöva leta orden och nån som förstod och var med om samma sak. För även fast jag pratar med er där hemma så blir det aldrig samma sak. Men vi kollade när man gjorde vin, eller ja mest såg vi ruttna vindruvor. Tror inte vinet som framställs här är så där jätte känt förutom i denna by. Bryggeriet är väldigt litet. Druvorna som man gör vin av är inte särskilt goda att äta som de är och vinet tappas inte förrän i november.
Äntligen är jag inte korstast!:):)
Fast Karoline slår både mig och gubben med sin längd..
Saknar inte sia:s glassbåtar alls :D
Blomkål
Överallt här ser man såna lastbilar som är fullastade mer frukt och grönsaker som dom säljer direkt ifrån på gatan.
Grannarna till Karoline som tillverkar korgar.
Under veckan när det är skola händer inte så mycket på eftermiddagarna vilket gör mig väldigt rastlös.. Rossella & Enzo jobbar och alla som går i skolan antingen sover eller pluggar på eftermiddagen eftersom man alltid har läxor att göra. Men jag varken pluggar eller sover. Men jag har börjat träna på ett ställe som är som friskis & svettis i sverige. Jag har nästan bara killkompisar här eftersom det mest går killar på min skola. I klassen är vi 5 tjejor och 16 killar. Eftersom jag inte har så mycket kompisar här ännu blir jag alltid lika glad när någon frågar om man vill hitta på något. Men alla planer här är alltid lösa. Så otroligt störande! Om man dagen innan pratar om nåt så säger alla alltid Non so, forze. På svenska: jag vet inte, kanske. Men hur som helst igår eftermiddag/kväll var jag i Palermo med några kompisar ifrån klassen. Jag & 10 killar var och bowlade och spelade biljard. Och efter det tog jag bussen hem för middag med familjen. Middag äter man runt 8-10 tiden här. Så efter middagen gick jag ut med Salvo och Joshua i Mislimeri. Kul lördag trots att jag hade skola fram till klockan ett.
Några av mina klasskompisar.
Juste kusin Ebba du hade kommenterat att du ville se bilder på hur det såg ut här & så. Jag ska fixa det fast inte nu :) För nu ska jag iväg med Rossella! :D Ci vediamo!

Kommentarer
Postat av: ebba!

haha, woho! jag vill också bo i italien tillsammans med värmen :(((

ha det bäst!:D

2010-09-26 @ 19:15:45
Postat av: heddan

haha älskar alla turistbilder:D

2010-09-26 @ 23:42:43
Postat av: Liusa

Maliiiin! fyfan va gött det verkar. skriv till mig i pm när du vet när du kan skype'a :D

2010-09-27 @ 18:15:14
Postat av: mamma

Kan du inte kolla vinets namn? Såg visserligen pyttelitet ut.Vi hörs kanske imorn.Kram

2010-09-27 @ 23:48:28
Postat av: ebba

h..ah..a..h..aaaa! :P

2010-10-02 @ 23:01:14
URL: http://vogueebba.devote.se
Postat av: abbe

haha! Eller hur!! Har inte gett upp rocken helt men!

HAha förr var han inte det, men nu är han fit och har inte blonderat hår! =P

<3

2010-10-04 @ 10:30:01
URL: http://ingeborgj.blogg.se/
Postat av: abbe

det var svar på din kommentar, fall du inte hängde med! haha! <3

2010-10-04 @ 10:30:35
URL: http://ingeborgj.blogg.se/
Postat av: victoria hammaröööö

ser asbra ut ju :D hoppas du har det bra och att du klär i deras fina kläder ;d ät mycket pizza och glass. det är ju tydligen gott. :D

2010-10-04 @ 21:03:33
Postat av: Lisa

varje söndag va det????

2010-10-05 @ 12:35:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0