Gita Sant Angelo Muxaro ed Aragona!

I tisdags var vi som går språkinriktingen på skolan i 4:an och 5:an på skolresa utanför Agrigento för att gå i en grotta och kolla på macaluber. Jag vet inte hur jag ska översätta macaluber men det är som små lervulkaner som det bubblar upp gas ur, inte så häftigt.. Grottan var däremot desto häftigare!
Innan hade vi i princip bara fått reda på att det skulle finnas lite lera och att vi behövde gummistövlar och oömtåliga kläder. Eftersom det var fåfänga och lite lata sicilanare som sa detta så trodde jag att vi inte skulle bli särsklit smutsiga och att det skulle vara särskilt ansträngande att gå runt i grottan. Men jag hade helt fel! Gummistövlarna jag köpte visade sig vara ett riktigt bra köp hela grottan var fylld med lera som man var tvugen att krypa i ibland. Hela mitt hår var fult i lera efteråt! myyys
För att ens komma in i grottan var alla tvugna att krypa en och en igenom detta lilla hålet!
Och sådär fortsatte det, på vissa ställen var det riktigt svårt att ta sig fram och man kunde inte stå rakt. Sen fanns det massa fladdermöss som hade gått i ide och som hängde ifrån väggarna inne i grottan och sov. Det var så häftigt att vara inne i grottan samtidigt som det var lite otäckt.. Och jag kunde inte låta bli att tänka på alla filmer jag sett som handlar om grottor om vad som bor i dem, grottan brakar ihop , går vilse osv.. Men vi kom ut igen tack och lov :)
Efter att vi fått bort all lera åkte vi vidare för att kolla på macaluberna och ja jag var inte lika imponerad som jag var över grottan.. Men det var fint väder så det var skönt att vara ute i solen istället för instängda i en grotta . :) 
Även om min skola suger i övrigt så hade de fixat den bästa skolresa jag någonsin varit på :) Ja det var väl allt, jag orkar inte ladda upp fler bilder här så om ni vill se fler än vad som finns här kan ni kolla i detta album :)
http://www.facebook.com/album.php?aid=649805&id=699280273&l=6c367ee6e2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0