Påsklovet

Idag är det sista dagen på påsklovet och det spöregnar så jag stannar inne. Idag är det en kent-dag och jag känner inte för att göra något :) Påsklovet var hur bra som helst!  Igår åkte mamma,pappa,emil och mormor hem. Jag tycker inte om när folk lämnar så det känns lite tomt även om jag vet att vi ses snart igen. Vi gjorde massa utflykter och åt massa mat på den korta tiden de var här. Vi var i Cefalu en dag, gick runt i Palermo, åkte till Mondello och sen var vi här i Misilmeri och alla små byarna runt omkring. Vi var på en jätte bra restaurang häromdagen och då fick vi in sjöborrar. Man skrapade ur något orange klet ur dom med en sked och åt med bröd och så lukatde dom sjöbotten. Det gick ju att äta men ingen ny favorit.
Sen på långfredagen var vi på procession, de vandrade runt med två figurer av Madonnan och Jesus liggandes i en kista och det hela skulle vara sorgset. Katoliker verkar älskar processioner,varje dag har det varit en nu och i varenda kyrka. Sedan på påskdagen träffades madonnan och Jesus eftersom han då återuppstod så då var det istället fest på torget och alla var ute och var finklädda. De gick ifrån två olika håll med figurerna och så möttes de i mitten framför kyrkan och när de möttes var de fyrverkerier och folk släppte iväg ballonger.  Efter det åkte v allihopa och åt mat hemma hos Dalila, alldeles för mycket mat. Efter maten åkte vi till Marineo för att kolla på  Carmelos och Pinas nya bar som de ska öppna. Jag hade inte sett det förut och trodde den skulle se ut som alla andra och ligga inne i centrum men när vi kommer dit så har de gjort som en nattklubb utomhus i en liten skog,ascoolt! Det ser ut som en park och är jätte fint :) Det roliga är att jag skojade och säger att om dom vill ha en svensk som kan jobba där så kan jag ställa upp, vilket ledde till att jag nu har fått jobb på en ny öppnad nattklubb :) Jag älskar när saker sker av en slump!  Jag vet inte riktigt vad jag ska göra men jag tror jag ska jobba som värdinnan eller något. Så nu i maj ska jag jobba på premiären :) Nu när jag har hittat jobb behöver jag ju inte åka hem mer :P
Sen på annan dag påsk var det en liten jordbävning på morgonen här i Misilmeri och Palermo , men det var väldigt liten och ingen av oss kände någonting. På dagen var vi hemma hos Dalila igen och grillade lite allt möjligt och åt svamp risotto och lasagne. De bjöds på "stigghole" som är fjälster stoppat med svål och lök, mm visst låter det gott? Jag brukar pröva allt men inte det. Sen på eftermiddagen åkte min familj hem så då var jag hängde med mina kompisar och grillade ute på landet . Det var väldigt kul :) Det är tradition här att man är ute på landet och grillar på annan dag påsk här . Sådär nu har jag i alla fall berättat lite om hur vi firade påsken här :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0