Sicilien och Sverige

Efter 7 månader så är det lite saker som jag faktiskt saknar ifrån mitt liv hemma i Sverige.
FRUKOSTEN!!  Frukost för mig är inte kaffe och socker.. En frukost ska vara salt och stor. Det bästa är på helgen när man har tid att dra fram allt man hittar i kylskåpet. Té och mackor med lönneberga skinka och gurka på eller ägg och kaviar, pannkakor, äggröra, mannagrynsgröt..
Prinsesstårta  och grillchips saknar jag också! Sen Svenskt té, alltså lösté! H är i affären finns två sorters té att välja på antingen english breakfast eller citron typ... Inte alls alla de där goda blandningarna som finns hemma, så mamma och pappa snälla ta med té! :)
Sen hur otroligt bra min skola i Sverige faktiskt fungerar! Sådana saker som att vi faktiskt har tvål,toapapper, speglar värme,idrottshall, när något går sönder lagar man det omgående, elevråd, vi behöver inte köpa böcker utan får låna dem, har skåp att förvara våra saker i skolan vi behöver inte släppa runt på ryggsäckar som väger flera ton.. och vi får mat i skolan! Detta är bara lite av alla saker vi får och vi behöver inte betala en krona för detta och ändå finns allt!
Kollektivtrafiken! Bara att ta reda på när bussen/tåget går otroligt krångligt sen är det inte säkert bussen kommer, och om den kommer är den alltid alltid sen! Att hålla tidtabellen är inte så viktigt, busschauffören stanna och snacka och hoppa ur och köpa grönsaker på gatan. Så att åka buss och tåg i Sverige kommer bli ljuvligt!
Jag har blivit så patriotisk här! Jag skryter asmycket om Zlatan och varje gång det spelas en svensk låt gör jag så att alla vet att den är just svensk! Sverige fungerar och är så himla bra men vissa saker tycker jag inte alls om! Det är så mycket regler om hur allt ska vara, här får man göra mycket mera som man vill .
I Sverige pratar man inte med folk man inte känner, man är inte alls nyfikna och öppna. En sån sak som att man hälsar på folk utan att man inte känner varandra och umgås. Utan man hälsar på de man känner igen som bor i området eller personalen i butiken. I Sverige verkar vi ju nästan ha en oskriven regel att kassörskan måste säga hej innan man själv får hälsa.. Trodde aldrig jag skulle säga detta men jag kommer sakna kindpussandet! Att man alltid pussas när man ses och är man säger hej då. Det känns mycket trevligare och jag gör det utan att tänka på det nu. Sen i Sverige ska man inte tro att man är någon. Jantelagen finns inte här. Är man framgångsrik och har pengar är det inte fult att köpa tex en  lv väska. Sen att vi har mera kyla än värme i Sverige. Långa mörka kalla vintrar är inget jag mår jätte bra utav. Men däremot älskar jag att det är ljust på nätterna under sommaren! Nu har jag svamlat klart för idag :) Natta!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Gonatt på dig!

2011-04-08 @ 23:41:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0