2011 börjar på Sicilien!

Vet inte riktigt vart jag ska börja, jag har haft ett så himla bra jullov och jag har hunnit se och göra väldigt mycket under jullovet och det bästa är nog att hela min familj har varit här och hälsat på! Just nu sitter jag och äter knäck som mamma tog med :) Mamma och pappa åkte tillbaka till Sverige imorse det var lite trist.. Men jag tänkte iaf skriva lite om vad vi gjort!

Emil kom ju hit innan nyår och var här i några dagar. Vi hann med en hel del även om han inte var här så länge! Nyårsafton var väldigt lyckat! På dagen åkte vi till Palermo för att fira jag, Emil och även Karoline. Sedan på kvällen var vi på en jättestor nyårsmiddag som var jätte kul!
När Emil lämnade kom istället mamma och pappa hit. De hyrde bil så vi har varit runt på hela ön och sett massor! Vi åkte till andra sidan ön till Siracusa och Catania. Vi åkte även upp till vulkanen Etna men det var inte riktigt så som någon av oss hade föreställt sig. För det första är den aktiv så man får inte gå nära men det kvittade oss eftersom hela stället var täckt av dimma så vi såg ingenting! Så vi måste dit igen, vi såg ju ingen vulkan. Bara lite lavasten och snö.
Vi var i Palermo och gick på marknad och besökte alla olika sevärda byggnader. Men det som kanske var mest speciellt var när vi besökte Cappuccini kyrkan. Jag har aldrig behövt sova med lampan tänd efter att besökt en kyrka, men detta var som en riktig skräckfilm. Under kyrkan finns nämligen en krypta. Först gick vi ner i en tunnel under jorden sedan kommer man fram till en massa tunnlar med skelett eller balsamerade lik alla i olika förfall. Vissa var i sämre skick men vissa hade fortfarande tänder och hår. Där nere i kryptan finns det 8000 skelett uppklädda i sina finaste kläder och placerade i efter yrken. Det var ett väldigt konstigt ställe och nej jag vill inte på återbesök.
Vi var i  Trapani och Eriche. Eriche är en liten by som ligger jätte högt upp och med ett slott och som har världens utsikt!
På torsdagen var det helgdag i Italien "La befana" det är som tjugondedag knut, fast det är en häxa som kommer med godis till alla snälla barn och så ska julen städas ut. Så vi åt allhopa mat hemma hos Dalila och mina föräldrar höll som vanligt på att dö över hur mycket mat vi åt och sedan åkte vi upp till Marineo för att kolla på en julkrubba som dom gjort med riktiga människor. Det var inte bara en julkrubba utan de hade byggt upp som samhället såg ut i de gamla delarna i staden och visade upp yrken från förr och var klädda i gammla kläder, ungefär som gammelvala.
Vi åkte till Mondello och det var så fint! Det har varit så varmt här de senaste dagarna att man kunnat sitta ute i bara t-shirt! Så himla bra är januari på sicilien!!!!!
Imorgon börjar skolan, alltså vårterminen! Jag ser fram emot den. :)
Jag orkar inte ladda upp fler bilder här men, Alla bilder finns i detta album:
http://www.facebook.com/album.php?aid=602403&id=699280273&l=4f168704ec

Kommentarer
Postat av: Mamma

Oj,vad du har arbetat med din blogg.Kul!

2011-01-10 @ 10:14:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0