Sabato

Först skola idag, sen har jag och Enzo hunnit plocka mera apelsiner & mandariner, alla de påsar vi plocka förra veckan är slut. Jag har ätit sjukligt många denna veckan och gjort massa färskpressad juice, så himla gott :) Och sen har jag hunnit träna lite och nu ska jag göra mig iordning för kväll.

I skolan går det mesta bra förutom matten & fysiken. Jag är rädd för läraren, jag har aldrig träffat en kvinna som är så ilsken. Vi hade häromdagen läxförhör skriftligt i matten och ingen kunde något. Jag satt och valde mellan att lämna blanktpapper, förklara för läraren eller kopiera från någon annan. Det bästa tyckte jag då var att gå fram och förklara att jag aldrig sett dessa tal innan. Hon hade noll förståelse och jag fick en utskällning på italienska och i uppgift att plugga på hemma och förhör dagen därpå själv framme vid svarta tavlan. Hon fick mig att känna mig så dum och som att alla andra förstod utom jag. Fast så är det inte, hela klassen kopierar svaren till och med tjejen på 40 år med diagnos.
I engelskan har jag fått en 9 på de senaste sakerna jag gjort ( betygssystemet i italien är 0-10). Fast det var inte så överraskande, jag är bäst i klassen på engelska. Men dagens överraskning var ändå att jag ska få en 8 i betyg i informatica , alltså datorkunskap. Jag har inte gjort något vettigt alls på dom lektionerna, ingen har det. Men läraren tyckte det var det betyg jag skulle ha, så jag sa tack och är nöjd!

Sen har jag hamnat i en ganska knepig situation. I min klass är ingen speciellt studiemotiverad därför tar man ibland en dag ledig för att göra något kul på speciellt när det är förhör/läxor/prov. Och jag vill inte säga nej till saker, jag försöker hänga med på allt. Så i måndags åkte vi till Palermo hela dagen för att ha kul och vi hade kul. Det är tydligen okej att göra så ibland, bara man inte får mer än 50 dagars frånvaro ifrån skolan på ett år då får man inte gå vidare.

Kommentarer
Postat av: Emil

Din bror Emil gillar binld nr 2!

2011-01-30 @ 02:56:46
Postat av: Mamma

Det är väl inte så svårt egentligen! Du har säkert koll på vilka som är studiemotiverade och inte.Du måste ju inte hänga på allt. Vid det här laget så vet du ju vad du missar om du säger nej.Eller hur? CSN har inte alls så generösa regler som den italienska skolan.

2011-01-30 @ 09:11:23
Postat av: Malius

Emil: Jag gillar den med :)

Mamma: Det finns två stycken och dom är inte alltför roliga! Och nej jag vet inte vad jag missar men vad jag däremot vet är vad jag missar om jag går till skolan!

2011-01-31 @ 00:04:16
URL: http://malius.blogg.se/
Postat av: Mamma

Men nu var det väl inte bara de två som gick på förhöret eller?

2011-01-31 @ 18:39:22
Postat av: Akne

Den andra bilden ser ut att va tagen från en film Malius! Du är superfilmstjärnan och de två coola grabbarna är dina säkerthetsvakter :) Spännande att läsa din blogg tycker jag! Stor Kram!

2011-02-02 @ 22:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0