Sicilien en ö för män?

På Sicilien verkar det som om vissa saker står still. Mentaliteten och värderingarna hos vissa är ju som de fortfarande levde i slutet av 1800-talet. Sicilien är efter vad det gäller det mesta , speciellt jämnlikhet. Jag har massa kompisar här vars mammor är hemmafruar och som aldrig i hela sitt liv arbetat. Den sicilianska kvinna förväntas göra allt inom hemmet själv så som att laga mat, städa, stryka, tvätta och ta hand om barnen.  Medan mannen ska försörja familjen med pengar. Okej, nu är det inte så i alla familjer men i många! Sen när jag ställer frågan varför det finns så många hemmafruar här och nästan inga i Sverige får jag alltid svaret att det är för att det inte finns några jobb. Jag vet inte jag, tror inte bara det är därför. Det är nog mer för att det alltid varit så och att det sitter i,..  Jag ser aldrig hemma att torget är fult av gubbar som bara sitter medan fruarna är hemma putsar,dammar,skurar,moppar, borstrar,skrubbar, stryker, lagar , ja ni fattar! Sätt dessa kvinnor i arbete! Ge dem ett liv som inte bara innebär städning och barnpassning.
Svenska män är väldigt olika sicilianska män. Gissa om folk blir förvånade och imponerade eller till och med börjar skratta när jag berättar att det är min pappa som faktiskt städar och tvättar hemma hos oss för det mesta! Det är otänkbart ,det är ju kvinnans sak att göra. I Sverige delas de mesta sysslorna jämnt och männen kan faktiskt göra samma saker som kvinnor gör så som att laga mat,dammsuga, stryka sin egna skjorta, sy i en knapp,.etc.
Sen så det här med relationer och giftemål,..
Sen den där fördommen att många bor hemma tills de är 40 år, ja det kan nog stämma i många fall iaf tills de är 30 år! Det anses nästan lite fult för en kvinna att flytta hemifrån innan man gift sig. Och varför ska en siciliansk man bo och klara sig själv  när ens mamma fixar allt? Så även här kan ni ju förstå hur folk blir ännu mer imponerade av min bror som arbetar och bor själv. Jag får dessutom förklara att min mamma faktiskt inte är där jämnt och hjälper honom utan att det är han som städar,diskar,tvättar och lagar mat.
När jag berättar att det är vanligt att om man sover över hos sin pojk/flickvän i Sverige bara gapar de och sedan haglar frågorna. "-Vad säger pappan om det, tillåter de det?" ,"-I samma rum?", "- I samma säng?" etc.. Det är riktigt roligt och sen vill alla flytta till Sverige bara därför! Man kan nog säga att det är lite gammeldags i sitt synsätt på vissa saker,..
Tänk om jag skulle gifta mig med en siciliansk man och bli hemmafru(kommer aldrig hända). Jag vet att jag har sagt på skoj att jag ska gifta mig rikt och bli hemmafru men aldrig i hela mitt liv! Att gå hemma hela dagarna och ha världens tråkigaste uppgifter så som att städa och laga mat på heltid och be en annan person om pengar så fort jag vill göra eller köpa något, njaa. Det skulle bli världens kulturkrock och förmodligen inte fungera! Sen skulle in svärmor säkert tycka att jag var världens sämsta fru som inte strök allt jag kom åt eller tog varje söndag till att städa huset. Jag har  hellre roligt än att göra hushållssysslor och min värdmamma har redan ställt frågan hur ska du göra när jag gifter mig , haha. Jag tror man kan göra både och! Sicilien har en lite antik syn på jämnlikhet,..

Kommentarer
Postat av: Ebba

Underbart inlägg :D Det är exakt, precis just såhär det är! ....kanske inte överallt men i överlag på sicilien.

2011-03-22 @ 17:43:23
URL: http://needtotellyouthis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0